Hof van Sijthoff biedt meer dan een haastige hap

Bijzondere lunchroom is visitekaartje van Gemiva-SVG Groep

De Gemiva-SVG Groep pakt uit. De gastheer van de Von Münchhausen-bijeenkomst van maandag 3 september ontvangt dan tussen 17.00 en 19.00 uur de deelnemers in haar eigen lunchroom Hof van Sijthoff. De werknemers draaien overuren, want zij zetten het gezelschap in het monumentale cultuurpand in de Doezastraat geen lunch voor maar een complete avondmaaltijd.

Plaatsvervangend directeur Kees van der Star van de zorgorganisatie verheugt zich al op het samenzijn. Hij is vooral benieuwd naar de verrichtingen van ‘zijn cliënten’, die doorgaans om 16.30 uur de deur achter zich dichttrekken. ,,Hof van Sijthoff is een leer-werkbedrijf’’, legt Kees uit. ,,Dit betekent wij mensen opleiden om eventueel door te stromen naar een andere horeca-baan. Wat hun rooster betreft luistert het nauw. Want werknemers met een beperking werken graag volgens een vast stramien. Overwerk zijn zij niet zo gewend, al hoort dat er natuurlijk wel bij in een horecagelegenheid. Als maar duidelijk is wanneer iemand is ingepland dan lukt het allemaal.’’

In totaal zijn er in de Hof van Sijthoff zo’n 17 à 18 cliënten actief. ,,Zij werken natuurlijk niet allemaal tegelijk en zijn ook niet allemaal even zwaar te belasten. Wel ben ik trots op al onze medewerkers, maar dat ben ik natuurlijk ook cliënten voor wie zulke werkzaamheden niet zijn weggelegd.’’

De keuze van Gemiva om haar gasten in de Hof van Sijthoff te ontvangen is een bewuste, legt Kees van der Star uit. De lunchroom is betrekkelijk nieuw, heeft de gewenste faciliteiten en wordt geleid door bekwame professionals. ,,Bovendien laat dit project zien dat we meebewegen met de samenleving. Ondernemen wordt steeds belangrijker. Dat dringt ook door in de zorg. Onze lunchroom is een experiment, waarvan ik de afloop niet ken. Uiteraard hebben we van tevoren een goed bedrijfsplan gemaakt, rekenen we marktconforme prijzen en bieden we kwaliteit. Maar garanties dat de lunchroom rendabel wordt hebben we er niet bij gekregen. Winst moet je zeker zo’n eerste jaar nog niet meteen verwachten.’’

Geld is ook niet het enige wat telt. Als huurder van het pand, waarvan ook de Leo Kannerschool,  Resto van Harte en Sijthof Cultuur gebruikmaken, is Gemiva verplicht om uitsluitend producten aan te bieden die biologisch zijn of zelf verbouwd op Gemiva-locaties. ,,De meerwaarde is de goede zorg die gasten bij ons krijgen, mits zij over wat geduld beschikken. Dat is juist onze charme. Voor een haastige hap moet je niet naar Sijthoff gaan, want onze cliënten bedienen gasten in hun eigen tempo. Zij werken samen met ervaren koks en horecapersoneel dat zijn sporen elders heeft verdiend, zoals in restaurant Het Prentenkabinet in Leiden.’’

Niet alleen de gasten – familie of bekenden van de medewerkers, jonge gezinnen en soms ook gezelschappen – kunnen hun hart ophalen in de lunchroom, ook voor de cliënten is het goud. Zij kunnen ondanks een beperking meedraaien in een bedrijf. ,,Daar word je enerzijds op een prettige manier moe van en anderzijds geeft het veel voldoening. Iedere medewerker kan zijn of haar talenten ontdekken. Bij Gemiva kijken we vooral naar wat iemand wel kan in plaats van naar de beperking.’’

De leden van het team dat de lunchroom runt moeten elkaar aanvullen. Net zoals dat gebeurt in de Von Münchausen-beweging, waarin de zorgorganisatie al jaren meedraait. Kees van der Star roemt vooral de informele sfeer die daar hangt. ,,In combinatie met de toegevoegde waarde die de aanwezigheid van een wethouder heeft, zodat we er oplossingen kunnen bedenken voor knelpunten in de samenleving. Bovenal is het goed om mensen van andere organisaties eens te zien. Dat praat in een lunchroom net even gemakkelijker dan over de telefoon.’’

https://www.gemiva-svg.nl/

Door Tim Brouwer de Koning